آموزش کسب و کار : راه اندازی یک فروشگاه

چگونه تصاویر دوربین مداربسته را در موبایل مشاهده کنیم ؟
آموزش تصویری : چگونه تصاویر دوربین مداربسته را در موبایل مشاهده کنیم ؟
فوریه 6, 2017
The mistaken belief about CCTV
باورهای غلط در مورد دوربین مدار بسته
فوریه 8, 2017

آموزش کسب و کار : راه اندازی یک فروشگاه

آموزش کسب و کار : راه اندازی یک فروشگاه

آموزش کسب و کار : راه اندازی یک فروشگاه

 

نکته: در صورتی که فرصت کافی برای خواندن این مطلب را ندارید می توانید فایل PDF   این مطلب را دانلود کنید و در فرصتی دیگر آن را مطالعه بفرمایید .

***دانلود مقاله آموزش کسب و کار***

 

راه اندازی یک فروشگاه مثلا یک هایپرمارکت دارای اصول و قواعدی است که با در نظر داشتن آنها از همان ابتدای کار و با داشتن دید باز و آگاهانه کار را پیش ببریم. این آموزش باعث می شود تا  بدانیم از کجا شروع کنیم و مراحل کار  را بهتر بشناسیم  تا از هدر رفتن سرمایه و وقت جلو گیری نماییم .

برای شروع طبق مراحل مکانیابی باید محل مورد نظر را شناسایی و بر طبق کشش منطقه نوع فروشگاه را مشخص نماییم در این جا با توجه به شاخص های تاسیس فروشگاه وطرح اقتصادی پروژه یک هایپر مارکت را در نظر میگیریم .

در ابتدای مرحله باید جهت اخذ مجوز های لازم همراه با طرح به اداره بازرگانی مراجعه کنیم وموافقت اداره فوق را اخذ نمایم سپس با مراجعه به اداره اماکن نیز باید نظر مساعد آنها رانیز جلب نمایم مرحله بعدی ایجاد منابع مالی می باشد  یکی از این منابع بانکها است که با موافقت اصولی ومجوزمربوطه وطرح اقتصادی میتوان جهت استفاده از تسهیلات اقدام نمود .

از منابع دیگر مالی که می توان از آن استفاده  کرد پیش فروش تعدادی از مغازه های جانبی طرح است  همانطور که شما می دانید فروشگاههای مرکزی با وسعت زیاد دارای مغازه های جانبی می باشند که با پیش فروش آنها می توان به منابع مالی خوبی دست یافت .

در مرحله  ی بعدی  نوبت به طراحی می رسد که موارد زیر را با دقت و مرحله به مرحله عمل کرد .

 

در کل برای راه اندازی یک فروشگاه رعایت  نکات زیر خیلی مهم و اساسی می باشد نکاتی که بیشتر حول محور مقوله ی  طراحی می باشد  :

 

  • تجهیزات فروشگاهی
  •   پارکینگ
  • انبار
  • – سطح فروش
  • معماری داخلی فروشگاه
  • سایر بخش های یک فروشگاه

 

 

 

 

 

یک : تجهیزات فروشگاهی : از جمله تجهیزات فروشگاهی را می توان به موارد زیر اشاره کرد :

 

الف : بار کد خوان : بارکدخوان یا رمزینه‌خوان ، وسیله‌ای الکترونیکی است که با استفاده از آن ، بارکدهای چاپ شده را مانند پویشگر می‌خوانند . این دستگاه متشکل از منبعی نوری ، لنز و حسگر ترجمهٔ نوری است . تقریباً همهٔ بارکدخوان‌ها ، حاوی یک مدار رمزگشای تحلیل تصویردادهٔ بارکدها هستند .

بارکدخوان  برای مصارف اقتصادی طراحی و برای پردازش کد های خطی کالاهای دفاتر و یا فروشگاه مورد استفاده قرار میگیرد می توان به قیمت مناسب و کارایی مناسب آن اشاره نمود.
بارکد – به زبان ساده می توان گفت : مجموعه ای از میله ها یا خطوط سیاه رنگی که معمولاً بر روی زمینه ای سفید چاپ می شود و به وسیله آن از کالای خریداری شده شناسایی لازم به عمل می آید و قیمت آن مشخص می شود و اگر به دنبال تعریف دقیق تری هستید ، باید گفت :
بارکد عبارت است از انتقال داده ها از طریق امواج نوری . آنها مجموعه ای از خطوط میله ای موازی با عرضهای گوناگون (پهن و نازک)هستندکه اندازه هر خط معنا و مفهوم خاصی برای دستگاه بارکدخوان دارد.
در حقیقت دستگاه بارکدخوان ماشینی است که اطلاعات را به شکل بصری بر روی صفحه نمایش می دهد.

 

ب : صندوق فروشگاهی : صندوق  فروشگاهی یک دستگاه مکانیکی و یا الکترونیکی برای محاسبه و ثبت خرید و فروش معاملات ، و یک کشو پیوست شده برای ذخیره پول نقد است . همچنین صندوق پول شمار یک قبض رسید برای مشتری چاپ می‌کند .

پ: فیش پرینتر : قصد داریم تا از میان لوازم جانبی کامپیوتر به معرفی فیش پرینتر ها بپردازیم. این پرینترهای صدور فیش در سال ۱۹۹۸ میلادی وارد بازار تجهیزات فروشگاهی و ماشین های اداری ایران شدند. فیش پرینتر خود به دو نوع تقسیم می شود. سری اول پرینتر حرارتی و سری دوم پرینتر سوزنی می باشد.

ت: کشوی پول : کشو پول  محفظه زیر صندوق فروشگاهی است که در آن پول نقد حاصل از معاملات نگه داشته می‌شود . کشو به طور معمول شامل یک دخل قابل جابجایی است. دخل معمولاً به محفظه‌هایی تقسیم شده است تا انواع اسکناس‌ ها و سکه‌ های مورد استفاده را به طور جداگانه به منظور شمارش آسان تر ذخیره نماید . دخل قابل حمل اجازه می‌دهد تا پول نقد حاصل از فروش در یک محل امن برای شمارش و ایجاد سپرده‌های بانکی ذخیره شود . برخی از کشوهای پول نقد مدرن دارای واحدهای منفرد و جدا از صندوق‌های پول شمار هستند. کشو پول معمولاً دارای بدنه ساختمانی قوی و محکم می‌باشد و ممکن است با ثبت و یا یک قطعه جداگانه کامل شود که فهرست ثبت در بالای ان قرار دارد. آن از جعبه قفل شدنی بطرف عقب و جلو حرکت می‌کند و با یک دستگیره فنری محکم نگه داشته می‌شود. هنگامی که یک معامله که شامل پول نقد است به اتمام می‌رسد ، دستگاه ثبت یک شوک یا ضربه الکتریکی به یک سلونوئید می‌فرستد تا دستگیره فنری کشو را باز و بسته نماید.

ث: تستر اسکناس : امروزه دستگاه های تشخیص اسکناس از مهم‌ترین لوازم الکترونیکی به شمار می‌آید به طوری که در اکثر مکان‌ها و مراکز خرید مشاهده می‌شود. و فروشگاه شارپ ایران در این زمینه دست به اقدام فروش این دستگاه کرده است . دستگاه های تشخیص اسکناس دارای کارایی و مشخصات مختلفی هستند.

اسکناس یا پول کاغذی و یا پولبرگ که امروزه در همه کشور های جهان جریان دارد نخستین بار در نیمهٔ قرن دهم میلادی در چین جنوبی باب شد . علاوه بر این در چین شمالی در مدت کوتاهی قبل از ظهور چنگیزخان ، پول کاغذی انتشار یافت که اعتبار آن هفت سال بود .

 

ج: ترازو 

ه: میز فروشگاهی : میزصندوق فروشگاهی , به تاثیر ملزومات فروشگاهی که مناسب با فضاهای شلوغ و پر رفت و آمدی مانند هایپرمارکت ها ساخته شده اند و در روند خرید مشتری از یک هایپرمارکت موثر هستند اشاره کردیم, در اینجا به مورد دیگری که بسیار در راحتی و تسهیل مشتری در خرید کردن تاثیر میگذارد اشاره میکنیم.

مشتری پس از خرید و هنگام تسویه حساب, تمایل دارد که کمتر در صف ایستاده و صندوق دار سریع تر تسویه را انجام دهد.
میز صندوق فروشگاهی  آیتمی است که در سرعت عمل صندوق دار موثر است . هر چقدر این میز کار , دسترس تر , راحت تر و سرعت عمل او را بیشتر کند , در نهایت باعث جلب رضایت مشتری میشود.

 

خ : کالسکه خرید : ما وقتی اجناس را داخل کالسکه خرید یا چرخ خرید فروشگاهی خود قرار می دهیم خود را صاحب آن می دانیم .پس عجیب نیست اگر به عنوان صاحب یک فروشگاه بزرگ بخواهیم کالسکه خرید راحت ,مدرن و بزرگی را در اختیار مشتریان خود قراردهیم تا بتوانند صاحب بیشترین اجناس از داخل قفسه های فروشگاه ما بشوند .

د :لیبل پرینتر : از میان متداول ترین لوازم جانبی کامپیوتر می توان به پرینتر که برای چاپ و پرینت اطلاعاتی همچون حروف و تصاویر اشاره کرد. این پرینتر ها دارای مدل ها و نوع های مختلفی می باشند که از میان آنها می توان به پرینتر های جوهر افشان، پرینتر های لیزری و پرینترهای لیبل زن اشاره کرد که از پرینترهای حرارتی به عنوان جدیدترین مکانیزم  چاپ یاد  می شود و در کار با آن کاغذی لازم داریم  که در برابر گرما و حرارت حساس باشد و به سرعت عکس العمل نشان دهد .
چاپگر برچسب کاربردهای وسیعی دارد ، از جمله مدیریت انبار داری ، چاپ قیمت فروش ، چاپ بارکد ، برچسب‌های بسته بندی ، چاپ روی بسته‌ های خون و نمونه‌های آزمایشگاهی و مدیریت دارایی های ثابت .

ز:نرم افزار حسابداری : سرمایه گذاری روی نرم افزار حسابداری و مالی، یکی از بهترین تصمیماتی است که صاحب کسب و کار می تواند بگیرد، اما آیا این در مورد شما هم صدق می کند ؟ برای بعضی کسب و کارها، استفاده از نرم افزار های صفحه گسترده (نظیر Excel) و حتی روش های سنتی و دستی، نیاز آن مجموعه را برآورده می کند که البته باز هم در این گونه موارد، استفاده از نرم افزار توصیه شده و می تواند این نیاز را بهتر تامین نماید.

ر: گیت فروشگاهی : گیت فروشگاهی با عملکرد خاص خود ، امنیت بالایی را برای انواع فروشگاه ها مهیا می کند. این گیت ها با استفاده از آنتنی که بر روی خود دارند از خروج اجناس از مغازه جلوگیری می کنند و سرقت را به سرعت به اطلاع فروشنگان میرسانند. در صورت خروج پوشاک و محصولات از مغازه، دزدگیر فروشگاهی به سرعت سوت میکشد و صاحب فروشگاه از این اتفاق مطلع می شود. این گیت ها معمولا از جنس پلاستیک هستند و روی لباس نصب می شوند به گونه ای که هیچ کس به جز مسئول فروشگاه نمیتواند آن ها را از روی پوشاک باز کند چرا که این کار فقط توسط دستگاه خاص خود انجام می گیرد. گیت های دیگری هم که از نوع لیبل هستند به همین گونه اند و باید توسط دستگاه خاص خود خنثی شوند. علاوه بر این استحکام گیت ها به قدری بالاست که سارقان با هیچ گونه ابزاری نمی توانند آن را باز کرده و از کار بیندازند. بدین صورت گیت های فروشگاهی سطح بالایی از امنیت را برای صاحبان فروشگاه ها ایجاد می کنند.

ذ: دوربین مدار بسته : واژه “دوربین مداربسته” برگردان فارسی کلمه انگلیسی  closet circuit television  یا به اختصار cctv می باشد. معنی لغوی آن جعبه جادویی مدار بسته است و به دوربین هایی گفته می شود که در جای خود ثابت اند.
دوربین مداربسته به کلیه دوربین هایی اطلاق می گردد که در محل خود ثابت بوده و تصاویر را به یک یا چند محل ارسال می کنند. از آنجا که اغلب این دوربین ها در حفاظت، نظارت و سیستم های مانیتورینگ امنیت بکار می رود این واژه بیشتر به همین حیطه بر می گردد اما معنی فنی آن حتی دوربین های ویدیو تلفن و کنفرانس را نیز دربر می گیرد.

س : استند فروشگاهی : ستندهای فروشگاهی آکاربو ویژه آجیل و خشکبار با استفاده از طرحهای منحصر به فرد روز اروپا و آمریکا با تکنولوژی ترکیه تولید و بصورت وارداتی تحت نام تجاری آکاربو بصورت ثبت شده در ایران نیز توزیع می گردد.

 

 

دو : پارکینگ :

سطح فروش فروشگاه محلی است که در آن کالاها با نظم ولیات خاص وبه تفکیک قسمت چیدمان شده است ومحل نمایش وخرید می باشد این قسمت باید دارای استاندارد خاصی  باشد که هدف از آن راحتی انتخاب برای مشتری وآرامش روحی وروانی واطمینان از خریدش را برای او به همراه داشته باشد. جهت ایجاد انگیزه واطمینان در مشتری عوامل زیادی دخیل میباشد مهمترین عامل فضای داخلی فروشگاه یا همان سطح فروش می باشد که در این بخش به اختصار درباره آن شرح می دهیمهر فروشگاه باید دارای درب ورود و خروج مجزا داشته باشد که معمولا جهت تسریح و راحتی مشتری درب خروج بزرگتر از درب ورود در نظر گرفته می شود در فروشگاههایی که درب ورود وخروج یکی می باشد باید این دو قسمت بوسیله لوله های هدایت مشتری از یکدیگر جدا گردند تا تداخلی در تردد مشتریان بوجود نیاید همچنین این عمل باعث می گردد تا مشتری برای رسیدن به محل پرداخت پول کالای خوداز قسمتهای بیشتر فروشگاه دیدن نماید وکنترلی برای پرداخت نیز باشدر کنار درب ورود وجود یک کانتن اطلاعات ضروری می باشد کار این قسمت دادن اطلاعات به مشتریان وکنترل اجناس همراه  مشتریان می باشد چنانچه اگر اجناس نو ویا کالایی همراه مشتری بود آن را در کیف مخصوصی گذاشته وپلمپ نماید ودر اختیار مشتری قرار دهد این عمل باعث می گردد تا تداخلی بین کنترلر درب خروج ومشتری بوجود نیایید.

وجود سیستم پیچ و تلفن سانترال در این قسمت در فروشگاه های بزرگ ضروری  است در این قسمت باید از نیروی ماهر وآموزش دیده با روابط عمومی بسیار قوی که اطلاع جامع و کافی از فروشگاه داشته باشد استفاده نمود. همچنین میتوان کارتهای اعتباری و یا کاتالوگ های فروشگاه را در این محل عرضه نمود.

 

سه : انبار : 

سطح فروش فروشگاه محلی است که در آن کالاها با نظم ولیات خاص وبه تفکیک قسمت چیدمان شده است ومحل نمایش وخرید می باشد این قسمت باید دارای استاندارد خاصی  باشد که هدف از آن راحتی انتخاب برای مشتری وآرامش روحی وروانی واطمینان از خریدش را برای او به همراه داشته باشد. جهت ایجاد انگیزه واطمینان در مشتری عوامل زیادی دخیل میباشد مهمترین عامل فضای داخلی فروشگاه یا همان سطح فروش می باشد که در این بخش به اختصار درباره آن شرح می دهیم هر فروشگاه باید دارای درب ورود و خروج مجزا داشته باشد که معمولا جهت تسریح و راحتی مشتری درب خروج بزرگتر از درب ورود در نظر گرفته می شود در فروشگاههایی که درب ورود وخروج یکی می باشد باید این دو قسمت بوسیله لوله های هدایت مشتری از یکدیگر جدا گردند تا تداخلی در تردد مشتریان بوجود نیاید همچنین این عمل باعث می گردد تا مشتری برای رسیدن به محل پرداخت پول کالای خوداز قسمتهای بیشتر فروشگاه دیدن نماید وکنترلی برای پرداخت نیز باشدر کنار درب ورود وجود یک کانتن اطلاعات ضروری می باشد کار این قسمت دادن اطلاعات به مشتریان وکنترل اجناس همراه  مشتریان می باشد چنانچه اگر اجناس نو ویا کالایی همراه مشتری بود آن را در کیف مخصوصی گذاشته وپلمپ نماید ودر اختیار مشتری قرار دهد این عمل باعث می گردد تا تداخلی بین کنترلر درب خروج ومشتری بوجود نیایید.

وجود سیستم پیچ و تلفن سانترال در این قسمت در فروشگاه های بزرگ ضروری  است در این قسمت باید از نیروی ماهر وآموزش دیده با روابط عمومی بسیار قوی که اطلاع جامع و کافی از فروشگاه داشته باشد استفاده نمود. همچنین میتوان کارتهای اعتباری و یا کاتالوگ های فروشگاه را در این محل عرضه نمود.

 

 

چهار : سطح فروش :

سطح فروش فروشگاه محلی است که در آن کالاها با نظم خاص و به تفکیک قسمت چیدمان شده است و محل نمایش وخرید می باشد این قسمت باید دارای استاندارد خاصی باشد که هدف از آن راحتی انتخاب برای مشتری و آرامش روحی و روانی و اطمینان از خریدش را برای او به همراه داشته باشد.

جهت ایجاد انگیزه واطمینان در مشتری عوامل زیادی دخیل میباشد مهمترین عامل فضای داخلی فروشگاه یا همان سطح فروش می باشد که در این بخش به اختصار درباره آن شرح می دهیم.

هر فروشگاه باید دارای درب ورود و خروج مجزا داشته باشد که معمولا جهت تسریح و راحتی مشتری درب خروج بزرگتر از درب ورود در نظر گرفته می شود در فروشگاه هایی که درب ورود و خروج یکی می باشد باید این دو قسمت بوسیله لوله های هدایت مشتری از یکدیگر جدا گردند تا تداخلی در تردد مشتریان بوجود نیاید همچنین این عمل باعث می گردد تا مشتری برای رسیدن به محل پرداخت پول کالای خود از قسمتهای بیشتر فروشگاه دیدن نماید.
همچنین کنترلی برای پرداخت نیز باشد کنار درب ورود وجود یک ایستگاه اطلاعات ضروری می باشد کار این قسمت دادن اطلاعات به مشتریان و کنترل اجناس همراه  مشتریان می باشد چنانچه اگر اجناس نو و یا کالایی همراه مشتری بود آن را در کیف مخصوصی گذاشته و پلمپ نماید و در اختیار مشتری قرار دهد این عمل باعث می گردد تا تداخلی بین کنترلر درب خروج و مشتری بوجود نیایید.

وجود سیستم پیچ و تلفن سانترال در این قسمت در فروشگاه های بزرگ ضروری  است در این قسمت باید از نیروی ماهر وآموزش دیده با روابط عمومی بسیار قوی که اطلاع جامع و کافی از فروشگاه داشته باشد استفاده نمود.  همچنین میتوان کارتهای اعتباری و یا کاتالوگ های فروشگاه را در این محل عرضه نمود .

 

 

پنج : معماری داخلی : یک هایپرمارکت خوب این موارد را در طراحی چیدمان خود در نظر میگیرد:

محل ورود باید توسط کانتر عبور یکطرفه ویا گردون ورودی فقط بسمت داخل سطح فروش بسته باشد و برای خروج مشتری صرفا باید از محل خروج استفاده نماید.
دراین محل استفاده از دربهای اتوماتیک بسیار عالی می باشد البته باید تنظیمات یکطرفه شدن روی آن توسط نصاب انجام پذیرد وجود این دربها علاوه بر نظم دادن به تردد از هدر رفتن انرژی نیز جلوگیری می نماید

پیشنهاد می گردد از وجود پرده هوا در بالای دربهای اتوماتیک بهره برد این عمل علاوه بر ذخیره انرژی باعث ایجاد حالت مطبوع در مشتری هنگام ورود می گردد باید در نظر داشته باشید که پرده هوا استفاده شده دارای هر دوحالت سرد و گرم باشد که در فصل سرما از باد گرم و در فصل گرما از باد سرد آن بهره برد نصب برچسب و یا تابلو راهنمای ورود روی شیشه درب از بیرون و داخل ضروری می باشد.

بهتر است در مدخل ورودی از استفاده قفسه و یا استندهای بلند که دید و نمای داخلی فروشگاه را کور می کند پرهیز نمود تا در هنگام ورود مشتری دید فراخ نسبت به کل مجموعه داشته باشد.

پیشنهاد می گردد تا کف فروشگاه از سنگ ساخته شود البته باید در نظر داشت که نوع سنگ مصرفی بهتر است آهکی نباشد زیرا سنگهای آهکی دارای خرندگی بالای هستند و خیلی سریع در اثر شکسته شدن کالاهای اسیدی مثل ترشیجات لک افتاده وبه سادگی آن لک از بین نمی رود همچنین میتوان از وجود سرامیک نیز بهره برد ولی مزیت سنگ بخاطر جذب روطوبت وآسان پاکیزه شدن آن به سرامیک ارجح می باشد.

در هر صورت رنگ پیشنهادی برای استفاده از سنگ و یا سرامیک رنگ روشن می باشد و مهمترین دلیل آن رفلکس نور وروشن تر بودن محیط است.

برای اجرای کف باید ابتدا نقشه لیات فروشگاهی را داشت زیرا قبل از اجرا باید محلهای ابریز و کانالهای برق در کف و جانمایی صندوقها و تجهیزات برقی در روی نقشه مشخص گردد تا پس از اجرای کف به مشگل برخورد نکنیم.

همچنین محل های عبور لوله های رفت و برگشت یخچالها و فریزرها و درین آنها در کف باید جانمایی گردد در کف سازی باید به زیر سازی اهمیت داد زیرا اگر زیرسازی در فروشگاه خوب نباشد ممکن است در محلهای نصب هدایتهای مشتری و یا در محلهای نصب تجهیزات موجب نشست کف باشیم

ارتفاع کف فروشگاه تا سقف در فروشگاههای بزرگ بین ۶ تا ۷ متر میباشد و تجهیزات جانبی روی آن جانمایی میگردد.

ارتفاع دکوراسیون در این فروشگاهها ۳/۵ تا ۴ متر می باشد که می تواند شامل انواع قفسه دکورهای خاص همراه با تابلو های تبلیغاتی است دکوراسیون داخلی بنا به کاربری هر قسمت طراحی شده و از استاندارد خاصی پیروی میکند.

باید در نظر داشت فروشگاه هایی که ارتفاع سقف در آنها بیش از ۸ متر می باشد باید در طراحی سقف آن از طراحی استفاده نمود که در نور پردازی و انتقال حرارت و یا برودت توسط کانالهای هوا بهترین حالت ممکنه را برای ما ایجاد نماید.

در این خصوص در مبحث تاسیسات و نور پردازی به آن اشاره خواهیم کرد

 

شش : سایر بخش های یک فروشگاه : 

هر فروشگاه بسته به وسعت آن محلهای زیر را جهت امور جاری  احتیاج دارد

اتاق مدیریت جهت استقرار مدیر فروشگاه

اتاق بازرگانی محل خرید کالا جهت فروش درفروشگاه

اتاق انفورماتیک جهت استقرار مدیر انفور ماتیک ونصب سرورها وتجهیزات مربوطه

اتاق خزانه داری جهت مراودات مالی با صندوق داران که دارای گاو صندوق می باشد

اتاق امور مالی که محل مراودات مالی فروشگاه میباشد

اتاق انتضامات که محل ساماندهی این بخش است

اتاق اداری که محل رسیدگی به امور جاری می باشد

اتاق غذا خوری پرسنل و استراحت

اتاق رخت کن پرسنل

سرویس بهداشتی کارکنان

نماز خانه

 

منبع : www.sharpiran.org